Un curs de succes nu are neaparat legatura cu cate exercitii si
jocuri interactive sau practice pui in scena, cat de multa sau putina teorie
expui, ci se refera la momentul dupa care s-a incheiat training-ul. Cati dintre
participantii tai vor pleca acasa si vor incepe sa aplice ce au dezbatut
impreuna cu tine. Acesta este training-ul de impact. In acelasi timp, asta nu
inseamna ca nu trebuie sa acordam atentie si celorlalte aspecte. Diferenta este
ca astfel, ne putem masura succesul.
Inainte de toate, vreau sa lamurim faptul
ca nu exista training-uri "injectie". Acestea sunt solicitate in
general de manageri, care vor repede sa rezolve o problema pe care au
identificat-o ei sau ai expus-o tu in privinta angajatilor lor. Sunt pe prinicpiul
"vreau ieri sa fie facut cursul, sa nu fie nevoie sa scoatem oamenii din
producti si rezultate de 200%". Din pacate sau din fericire, astfel de
cursuri nu exista. Iar cine spune ca poate face asta, fie minte si vrea sa va
ia banii, fie nu stie elemente de baza din aceasta meserie.
In primul rand, lucram cu oameni si nu cu
saci de cartofi. Adultii au o personalitate proprie, valori, principii,
experiente, frustrari, dorinte, nevoie, care daca nu sunt luate in calcul
atunci cand livrezi un training, nu poti sa te astepti la mari modificari. Cum
specificam si intr-un articol
anterior, daca nu exista etapa de pregatire a unui curs, sunt slabe
sanse ca acela sa fie de impact. Analiza nevoii reprezinta undeva pe la 60%
dintr-un training. Presupune sa analizezi munca efectiva a oamenilor pentru
care vei livra, sa discuti cu ei, cu superiorii lor, sa vezi ce asteptari au
fiecare dintre ei, care sunt comune si care total opuse, ce nevoi de dezvoltare
au, atat profesional cat si personal, astfel incat, atunci cand iti creezi
design-ul de curs sa ai posibilitatea sa te axezi pe exemple cat mai apropiate
de viata lor, de ce li se intampla. In acelasi timp, este important ca atunci
cand vezi ca exista o diferenta majora din punct de vedere al asteptarilor sau
frustrari care cauzeaza o lipsa de motivare in ceea ce priveste indeplinirea
eficienta a task-urilor sa iei masuri si sa devii, doar atunci cand este cazul,
mediator. Exista posibilitatea ca anumite probleme sa se poata rezolva inainte
ca ei sa intre in sala si astfel iti asiguri niste participanti mult mai
cooperanti.
Este extrem de important pentru tine ca
trainer sa iti asiguri o legatura cu acestia inca dinainte de cursul efectiv,
asa ca foloseste-te de orice metoda o ai la indemana pentru a comunica cu ei:
discutii fata in fata, telefonice sau pe mail, oricare este binevenita. Pentru
ca astfel, atunci cand va intalniti in cadrul cursului sa aveti impreuna niste
repere comune, sa poti sa te legi eventual de anumite aspecte pe care deja ti
le-au impartasit: "mai tii minte cand imi spuneai ca...." sau
"Alina, imi spunea atunci cand ne-am intalnit ca...". Prin aceasta
metoda vei putea sa le castigi increderea, dar si sa iti construiesti
credibilitatea in fata lor. In situatiile in care tu nu ai lucrat in domeniul
lor de activitate sau nu ai avut functiile pe care le au ei, exista
posibilitatea sa contrazica mare parte din ce le expui, doar din cauza aceasta.
Totusi, daca vad ca ai depus eforturi sa te interesezi, ai luat pulsul muncii
lor, ai stat printre ei, te simt de partea ta, vor fi mult mai receptivi la
informatiile pe care le vei transmite.
Atunci cand pregatesti design-ul de curs
cu timing-ul aferent, nu te concentra pe ce trebuie, ci noteaza tot ce iti
trece prin minte, in forma pura, in acel moment. In mod sigur, nu vei folosi
tot materialul si vei cizela multe lucruri ulterior, dar vei porni de la o baza
solida. Idei iti pot veni si atunci cand discuti direct cu beneficiarii
cursului sau cu managerii. Asigura-te ca ai pe ce sa le notezi. Sunt importante
si chiar daca nu le vei folosi la acel training este un material de folos
pentru alte cursuri. Dupa ce ai notat aceste lucruri, ia-ti o pauza si ocupa-ti
mintea cu altceva. Astfel, cand te vei intoarce sa recitesti sa fii
"proaspat" si sa poti privi lucrurile cat mai natural.
Apoi continua, notandu-ti maxim 4-5
obiective pentru acel training. Numarul este variabil pentru ca depinde de
durata cursului. Recomand ca numarul obiectivelor pe care le stabilesti sa fie
direct proportional cu zilele pe care le aloci evenimentului: asadar, pentru o zi
de training, maxim 2-3 obiective, iar pentru cursuri de 3-5 zile poti sa te
axezi chiar si pe 6 obiective. Acum, ca ai notat si ce iti doresti sa obtii, ai
o fundatie puternica de la care poti incepe sa construiesti. Este important ca
pe masura ce vei inainta sa nu uiti sa revii la lista de obiective pentru a te
asigura ca nu te abati de la ele. Incearca in dreptul fiecarui aspect pe care
l-ai scris, sa asociezi o bucata teoretica. Sugestia mea este sa te asiguri ca
toate au legatura intre ele. In plus, prioritizeaza obiectivele si vezi ce
consideri mai important de acolo. Dupa ce ai clarificat asta, iti vei crea
toate teoriile si exercitiile in jurul acelei idei si o vei repeta sub diverse
forme in cadrul cursului. Un concept vechi din neurostiinta spune ca o cale
sigura ca oamenii sa retina este sa auda ceva in mod repetat. Asa ca, de asta
te vei asigura si tu. Daca scopul tau principal, notat ca obiectiv este “oferirea
corecta de feedback descriptiv”, atunci si restul teoriilor si exercitiilor
practice le vei lega de feedback-ul descriptiv.
Pentru ca in training, nimic nu este spontan, totul este gandit
dinainte si este expus astfel incat sa para spontan, atunci cand este cazul,
gandeste si scrie o prezentare personala
a ta, ce vrei sa cunoasca participantii despre tine si bineinteles ce consideri
ca este relevant in acest context. Atentie! Nu spuneti lucruri neadevarat
despre voi, in speranta ca o sa va placa mai mult sau ca sa capatati
credibilitate in fata lor. Mai devreme sau mai tarziu isi vor da seama ca
mintiti si vor reactiona in consecinta. Incercati sa va creati prezentarea
conform prinicpiilor vanzarii, axandu-va pe beneficiile pe care le au din
colaborarea cu voi. De asemenea, conteaza sa oferiti cateva detalii si din
viata voastra personala pentru a crea o legatura la nivel uman. In acelasi
timp, nu agasati auditoriul cu picanterii inutile si mult prea intime. Pastrati-va
profesionalismul, chiar daca ei vor fi curiosi intreband. O astfel de
prezentare, indiferent de durata totala a training-ului nu trebuie sa
depaseasca 15 minute, cu tot cu discutiile care se pot lega.
Urmatorul pas este sa expuneti tematica cursului, de ce se afla
astazi cu voi in sala. Exista posibilitatea sa aveti participanti care si in
functie de titlul training-ului, dar si pe baza propriei lor personalitati sa
conteste prezenta lor in sala, spunand ca ei deja sunt lideri, deja comunica
asertiv eficient, stiu sa vanda, au negocieri de succes sau nu intampina
dificultati in a-si organiza timpul, iar lista poate continua. Cel mai eficient
raspuns pe care il poti oferi intr-o
astfel de situatie, pentru a nu transforma respectivele persoane in
participanti dificili si sa te mai poti baza pe implicarea lor, este:
“Inteleg ce imi spui. In acelasi timp,
cursul asta a fost facut/gandit/cerut pentru toti angajatii care ocupa functia
de ……. Imi dau seama ca nu toti au dificultati pe aceasta tematica si ca nu au
cum sa fie in sala fix cei care au nevoie de acest training. Ma bucur ca deja
cunosti aceste informatii si inseamna ca vei putea interveni cu exemple din
experienta ta aplicata pe teorie.”
Pregatiti-va ca de cele mai
multe ori, exact cei care spun ca nu au nevoie sau ca stiu tot despre subiect,
au cel mai mare interes sa fie in sala, pentru ca aplica opusul a ce vei
prezenta tu. Pastreaza-ti atitudinea deschisa si fii constient ca meseria
ta presupune este de datoria ta sa impartasesti cu ceilalti cunostintele pe
care tu le ai.
O alta varianta pentru a evita astfel de situatii si sa nu mai
aiba ce sa conteste, este ca atunci cand prezinti tematica cursului sa adaugi:
“persoanele
din sala se exclud”
Evident ca tu stii ca lucurile nu stau chiar asa, in mod sigur, si
participantii macar la nivel subconstient isi vor da seama ca nu asta este
adevarul, dar auzind aceste lucruri, le va fi mai usor sa asimileze ce le spui
pentru ca nu vor simti ca sunt vizati, pusi la colt sau verificati. Nimanui nu
ii place senzatia aceasta si reactia fiecaruia poate fi variata: unii se pot
inchide si nu vor mai comunica cu tine, altii pot devein agresivi.
Evita in aceasta etapa sa le ceri parerea sau sa le verifici
perceptia vis-à-vis de tematica. Nu te va ajuta cu nimic: nu poti schimba
cursul, ba chiar poti sa creezi o intreaga discutie filosofica care va afecta
doar negative derularea training-ului.
Acum este momentul in care prezinti obiectivele rapid, folosindu-te de un slide ppt. Atunci cand notezi
obiectivele formularea pe care trebuie sa o folosesti este:
“La
finalul acestui curs, participantii vor stii cum sa:”
Acest tip de formulare il poti folosi atat in cadrul cursului, cat
si in prezentarile pe care le faci pentru a obtine un contract cu o firma.
Pentru ca poti sa iti asumi la finalul training-ului ca oamenii vor cunoaste
acele teorii, vor putea sa le aplice; nu poti in schimbi sa te responsabilizezi
si sa iei in carca ta urmatorele reprosuri precum: “de ce nu aplica?”. Acest lucru
nu mai depinde de tine. Sunt o multime de factori care pot cauza asta: mediul
in care se intorc sa aplice nu este unul care sa ii incurajeze, nu au existat
sesiuni de follow-up, persoanele in cauza poate au frustrari mult mai mari si
sunt necesare intalniri individuale cu ei sau alt tip de motivatie, ori au
nevoaie de sesiuni de coaching. Tu, ca trainer, ti-ai asumat ca ei vor cunoaste
acele informatii si le vor putea aplica. Mai departe daca si vor sa le aplice
nu mai depinde de tine.
Urmatorul pas este prezentarea agendei de curs, adica atat subiectele pe care le veti parcurge
impreuna cat si pauzele. Cei mai multi participanti afirma ca le place foarte
mult sa participe la training-uri organizate de companiile la care lucreaza
pentru ca simt ca au liber de la activitatile de zi cu zi si cel mai tare
apreciaza pauzele. Asa ca asigura-te ca oferi pauze suficient de des, cu un
interval potrivit. Recomandarea mea este o pauza de 15 minute, urmata de una de
10 undeva in jurul orei 12, apoi de la 13:00 la 13:45 pauza de masa, iar pana
la finalul zilei inca 2 de 10 minute. Niciodata n amanati pauza de masa! Orice veti
incerca sa le spuneti dupa ora 13:00, nu va fi procesat, cauza fiind stomacul
gol!
Acum, dupa ce le-ati spus ce le-ati pregatit, verificati-le
perceptia parcurgand etapa de asteptari. In cadrul unui exercitiu organizat, spuneti-le sa noteze in ce
forma vreti voi: pe post-it sau foi de flip-chart, ce isi doresc ei de la acest
curs, ce vor sa afle, cu ce vor sa plece, ce atmosfera i-ar avantaja, ce tip de
abordare din partea voastra. Asigurati-va apoi ca pe parcurs ce sunt citite
interveniti cu afirmatii care sa ii asigure le veti confirma asteptarile,
atunci cand exista in agenda acea tematica, precum:
“da,
cu asta te pot ajuta/ face obiectul discutiei noastre, il vom parcurge la
capitolul”
Sau ca ii veti anunta ca nu reprezinta un punct din agenda, atunci
cand adopta o alta tematica:
“acest
lucru face obiectul unui alt curs, il vom putea dezbate atunci.”
Ultima etapa este de anticipari
si va ajuta pe voi, ca traineri, sa va asigurati ca eliminati inca de la
inceput anumite probleme cu care stiti va puteti confrunta. Eu o sa va ofer o
lista din anticiparile pe care le folosesc eu si va invit ca pe masura ce
capatati experienta sa adaugati.
·
Ca sa
va asigurati ca aveti un curs interactiv si participantii se implica prin
oferire de raspunsuri, intrebati-i:
“Ce
face un training sa fie de succes?”
De cele mai multe ori primul lucru pe care il vor spune este: trainer-ul. Atunci voi continuati:
“De
acord. Si cum trebuie sa fie trainer-ul?”
Aici, de cele mai multe ori afirma: charismatic, glumet, sa ne
invete mult. Subliniez ca acest tip de intrebare este bun si usor de folosit
pentru un trainer barbat. Pentru o femeie care practica aceasta meserie, in
functie de tipul de participanti din sala, se poate astepta si la raspunsuri
grosolane. In acest caz, luati voi o hotarare in acest sens si vedeti daca
aplicati sau nu aceasta intrebare. Continuarea ar fi:
“Si
de ce altceva mai este nevoie ca un training sa fie de succes?”
Participanti: teorie buna, multa, aplicata, exercitii practice.
“Altceva
ce mai avem nevoie pentru un training de succes?”
Participantii: de cursanti
“Si
cum trebuie sa fie cursantii?”
Iar aici ai posibilitatea sa ii faci pe ei sa spuna exact ce ai tu
nevoie de la ei, in cadrul acelui curs. Si astfel, atunci cand verbalizeaza ei
aceste lucruri, este mult mai usor sa ii faci sa isi assume responsabilitatea
ca vor fi intocmai.
·
In cazul
in care aveti participanti cu frustrari, carcotasi sau care nu vor sa aplice
daca nu se va intampla acelasi lucru si cu seful lor, adresand intrebarea “dar
sefii nostri participa si ei la cursul
asta?”:
“Nu stiu daca si ei vor
participa. Ce pot sa va spun este ca nu toata lumea care participa la acest
curs ajunge sa si schimbe ceva. Ati incercat sa schimbati vreodata pe cineva? Inseamna
ca stiti cat de greu este, cat de mult dureaza sic a pe aspectele esentiale nu
poti aduce modificari. (aici
puteti chiar sa faceti un exercitiu trecand pe la fiecare participant si
rugandu-l sa isi aminteasca o situatie in care a vrut sa schimbe ceva la cineva
si sa spuna cat timp a durat; astfel impactul la spusele voastre va fi mai
mare) Singura persoana pe care o puteti
controla si schimba sunteti voi. Deci daca sunt aspect care va deranjeaza in
relationarea cu seful, nu avem decat sa modificam ceva la noi, la cum primim
noi acele lucruri, cum reactionam. Pentru ca pe sef, sot, parinti, copii,
prieteni, colegi, nu ii putem schimba. Putem schimba doar atitudinea, reactia
noastra la comportamentul lor”.
Mai departe, incercati ca teoriile si conceptele pe care le
introduceti in curs sa nu fie prea multe, cum spuneam si mai devreme, incercati
sa construiti in jurul uneia singure. Exercitiile faceti-le cat mai practice si
adaptate domeniului de lucru. O metoda eficienta pe care si eu o folosesc este
ca intai sa parcurg un exercitiu care sa imi arate cum practica acel subiect
participantii, apoi introduc teoria, dupa care inca un exercitiu pentru a pune
in practica ce am discutat impreuna la conceptul respectiv.
Va urez training-uri de impact!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu