Cum contruiesti un curs de succes?

Un curs de succes nu are neaparat legatura cu cate exercitii si jocuri interactive sau practice pui in scena, cat de multa sau putina teorie expui, ci se refera la momentul dupa care s-a incheiat training-ul. Cati dintre participantii tai vor pleca acasa si vor incepe sa aplice ce au dezbatut impreuna cu tine. Acesta este training-ul de impact. In acelasi timp, asta nu inseamna ca nu trebuie sa acordam atentie si celorlalte aspecte. Diferenta este ca astfel, ne putem masura succesul. 

Inainte de toate, vreau sa lamurim faptul ca nu exista training-uri "injectie". Acestea sunt solicitate in general de manageri, care vor repede sa rezolve o problema pe care au identificat-o ei sau ai expus-o tu in privinta angajatilor lor. Sunt pe prinicpiul "vreau ieri sa fie facut cursul, sa nu fie nevoie sa scoatem oamenii din producti si rezultate de 200%". Din pacate sau din fericire, astfel de cursuri nu exista. Iar cine spune ca poate face asta, fie minte si vrea sa va ia banii, fie nu stie elemente de baza din aceasta meserie.


In primul rand, lucram cu oameni si nu cu saci de cartofi. Adultii au o personalitate proprie, valori, principii, experiente, frustrari, dorinte, nevoie, care daca nu sunt luate in calcul atunci cand livrezi un training, nu poti sa te astepti la mari modificari. Cum specificam si intr-un articol anterior, daca nu exista etapa de pregatire a unui curs, sunt slabe sanse ca acela sa fie de impact. Analiza nevoii reprezinta undeva pe la 60% dintr-un training. Presupune sa analizezi munca efectiva a oamenilor pentru care vei livra, sa discuti cu ei, cu superiorii lor, sa vezi ce asteptari au fiecare dintre ei, care sunt comune si care total opuse, ce nevoi de dezvoltare au, atat profesional cat si personal, astfel incat, atunci cand iti creezi design-ul de curs sa ai posibilitatea sa te axezi pe exemple cat mai apropiate de viata lor, de ce li se intampla. In acelasi timp, este important ca atunci cand vezi ca exista o diferenta majora din punct de vedere al asteptarilor sau frustrari care cauzeaza o lipsa de motivare in ceea ce priveste indeplinirea eficienta a task-urilor sa iei masuri si sa devii, doar atunci cand este cazul, mediator. Exista posibilitatea ca anumite probleme sa se poata rezolva inainte ca ei sa intre in sala si astfel iti asiguri niste participanti mult mai cooperanti. 
Este extrem de important pentru tine ca trainer sa iti asiguri o legatura cu acestia inca dinainte de cursul efectiv, asa ca foloseste-te de orice metoda o ai la indemana pentru a comunica cu ei: discutii fata in fata, telefonice sau pe mail, oricare este binevenita. Pentru ca astfel, atunci cand va intalniti in cadrul cursului sa aveti impreuna niste repere comune, sa poti sa te legi eventual de anumite aspecte pe care deja ti le-au impartasit: "mai tii minte cand imi spuneai ca...." sau "Alina, imi spunea atunci cand ne-am intalnit ca...". Prin aceasta metoda vei putea sa le castigi increderea, dar si sa iti construiesti credibilitatea in fata lor. In situatiile in care tu nu ai lucrat in domeniul lor de activitate sau nu ai avut functiile pe care le au ei, exista posibilitatea sa contrazica mare parte din ce le expui, doar din cauza aceasta. Totusi, daca vad ca ai depus eforturi sa te interesezi, ai luat pulsul muncii lor, ai stat printre ei, te simt de partea ta, vor fi mult mai receptivi la informatiile pe care le vei transmite. 

Atunci cand pregatesti design-ul de curs cu timing-ul aferent, nu te concentra pe ce trebuie, ci noteaza tot ce iti trece prin minte, in forma pura, in acel moment. In mod sigur, nu vei folosi tot materialul si vei cizela multe lucruri ulterior, dar vei porni de la o baza solida. Idei iti pot veni si atunci cand discuti direct cu beneficiarii cursului sau cu managerii. Asigura-te ca ai pe ce sa le notezi. Sunt importante si chiar daca nu le vei folosi la acel training este un material de folos pentru alte cursuri. Dupa ce ai notat aceste lucruri, ia-ti o pauza si ocupa-ti mintea cu altceva. Astfel, cand te vei intoarce sa recitesti sa fii "proaspat" si sa poti privi lucrurile cat mai natural. 

Apoi continua, notandu-ti maxim 4-5 obiective pentru acel training. Numarul este variabil pentru ca depinde de durata cursului. Recomand ca numarul obiectivelor pe care le stabilesti sa fie direct proportional cu zilele pe care le aloci evenimentului: asadar, pentru o zi de training, maxim 2-3 obiective, iar pentru cursuri de 3-5 zile poti sa te axezi chiar si pe 6 obiective. Acum, ca ai notat si ce iti doresti sa obtii, ai o fundatie puternica de la care poti incepe sa construiesti. Este important ca pe masura ce vei inainta sa nu uiti sa revii la lista de obiective pentru a te asigura ca nu te abati de la ele. Incearca in dreptul fiecarui aspect pe care l-ai scris, sa asociezi o bucata teoretica. Sugestia mea este sa te asiguri ca toate au legatura intre ele. In plus, prioritizeaza obiectivele si vezi ce consideri mai important de acolo. Dupa ce ai clarificat asta, iti vei crea toate teoriile si exercitiile in jurul acelei idei si o vei repeta sub diverse forme in cadrul cursului. Un concept vechi din neurostiinta spune ca o cale sigura ca oamenii sa retina este sa auda ceva in mod repetat. Asa ca, de asta te vei asigura si tu. Daca scopul tau principal, notat ca obiectiv este “oferirea corecta de feedback descriptiv”, atunci si restul teoriilor si exercitiilor practice le vei lega de feedback-ul descriptiv.

Pentru ca in training, nimic nu este spontan, totul este gandit dinainte si este expus astfel incat sa para spontan, atunci cand este cazul, gandeste si scrie o prezentare personala a ta, ce vrei sa cunoasca participantii despre tine si bineinteles ce consideri ca este relevant in acest context. Atentie! Nu spuneti lucruri neadevarat despre voi, in speranta ca o sa va placa mai mult sau ca sa capatati credibilitate in fata lor. Mai devreme sau mai tarziu isi vor da seama ca mintiti si vor reactiona in consecinta. Incercati sa va creati prezentarea conform prinicpiilor vanzarii, axandu-va pe beneficiile pe care le au din colaborarea cu voi. De asemenea, conteaza sa oferiti cateva detalii si din viata voastra personala pentru a crea o legatura la nivel uman. In acelasi timp, nu agasati auditoriul cu picanterii inutile si mult prea intime. Pastrati-va profesionalismul, chiar daca ei vor fi curiosi intreband. O astfel de prezentare, indiferent de durata totala a training-ului nu trebuie sa depaseasca 15 minute, cu tot cu discutiile care se pot lega.
Urmatorul pas este sa expuneti tematica cursului, de ce se afla astazi cu voi in sala. Exista posibilitatea sa aveti participanti care si in functie de titlul training-ului, dar si pe baza propriei lor personalitati sa conteste prezenta lor in sala, spunand ca ei deja sunt lideri, deja comunica asertiv eficient, stiu sa vanda, au negocieri de succes sau nu intampina dificultati in a-si organiza timpul, iar lista poate continua. Cel mai eficient  raspuns pe care il poti oferi intr-o astfel de situatie, pentru a nu transforma respectivele persoane in participanti dificili si sa te mai poti baza pe implicarea lor, este:

“Inteleg ce imi spui. In acelasi timp, cursul asta a fost facut/gandit/cerut pentru toti angajatii care ocupa functia de ……. Imi dau seama ca nu toti au dificultati pe aceasta tematica si ca nu au cum sa fie in sala fix cei care au nevoie de acest training. Ma bucur ca deja cunosti aceste informatii si inseamna ca vei putea interveni cu exemple din experienta ta aplicata pe teorie.”

 Pregatiti-va ca de cele mai multe ori, exact cei care spun ca nu au nevoie sau ca stiu tot despre subiect, au cel mai mare interes sa fie in sala, pentru ca aplica opusul a ce vei prezenta tu. Pastreaza-ti atitudinea deschisa si fii constient ca meseria ta presupune este de datoria ta sa impartasesti cu ceilalti cunostintele pe care tu le ai.
O alta varianta pentru a evita astfel de situatii si sa nu mai aiba ce sa conteste, este ca atunci cand prezinti tematica cursului sa adaugi:

“persoanele din sala se exclud”

Evident ca tu stii ca lucurile nu stau chiar asa, in mod sigur, si participantii macar la nivel subconstient isi vor da seama ca nu asta este adevarul, dar auzind aceste lucruri, le va fi mai usor sa asimileze ce le spui pentru ca nu vor simti ca sunt vizati, pusi la colt sau verificati. Nimanui nu ii place senzatia aceasta si reactia fiecaruia poate fi variata: unii se pot inchide si nu vor mai comunica cu tine, altii pot devein agresivi.
Evita in aceasta etapa sa le ceri parerea sau sa le verifici perceptia vis-à-vis de tematica. Nu te va ajuta cu nimic: nu poti schimba cursul, ba chiar poti sa creezi o intreaga discutie filosofica care va afecta doar negative derularea training-ului.

Acum este momentul in care prezinti obiectivele rapid, folosindu-te de un slide ppt. Atunci cand notezi obiectivele formularea pe care trebuie sa o folosesti este:

“La finalul acestui curs, participantii vor stii cum sa:”

Acest tip de formulare il poti folosi atat in cadrul cursului, cat si in prezentarile pe care le faci pentru a obtine un contract cu o firma. Pentru ca poti sa iti asumi la finalul training-ului ca oamenii vor cunoaste acele teorii, vor putea sa le aplice; nu poti in schimbi sa te responsabilizezi si sa iei in carca ta urmatorele reprosuri precum: “de ce nu aplica?”. Acest lucru nu mai depinde de tine. Sunt o multime de factori care pot cauza asta: mediul in care se intorc sa aplice nu este unul care sa ii incurajeze, nu au existat sesiuni de follow-up, persoanele in cauza poate au frustrari mult mai mari si sunt necesare intalniri individuale cu ei sau alt tip de motivatie, ori au nevoaie de sesiuni de coaching. Tu, ca trainer, ti-ai asumat ca ei vor cunoaste acele informatii si le vor putea aplica. Mai departe daca si vor sa le aplice nu mai depinde de tine.

Urmatorul pas este prezentarea agendei de curs, adica atat subiectele pe care le veti parcurge impreuna cat si pauzele. Cei mai multi participanti afirma ca le place foarte mult sa participe la training-uri organizate de companiile la care lucreaza pentru ca simt ca au liber de la activitatile de zi cu zi si cel mai tare apreciaza pauzele. Asa ca asigura-te ca oferi pauze suficient de des, cu un interval potrivit. Recomandarea mea este o pauza de 15 minute, urmata de una de 10 undeva in jurul orei 12, apoi de la 13:00 la 13:45 pauza de masa, iar pana la finalul zilei inca 2 de 10 minute. Niciodata n amanati pauza de masa! Orice veti incerca sa le spuneti dupa ora 13:00, nu va fi procesat, cauza fiind stomacul gol!

Acum, dupa ce le-ati spus ce le-ati pregatit, verificati-le perceptia parcurgand etapa de  asteptari. In cadrul unui exercitiu organizat, spuneti-le sa noteze in ce forma vreti voi: pe post-it sau foi de flip-chart, ce isi doresc ei de la acest curs, ce vor sa afle, cu ce vor sa plece, ce atmosfera i-ar avantaja, ce tip de abordare din partea voastra. Asigurati-va apoi ca pe parcurs ce sunt citite interveniti cu afirmatii care sa ii asigure le veti confirma asteptarile, atunci cand exista in agenda acea tematica, precum:

“da, cu asta te pot ajuta/ face obiectul discutiei noastre, il vom parcurge la capitolul”

Sau ca ii veti anunta ca nu reprezinta un punct din agenda, atunci cand adopta o alta tematica:

“acest lucru face obiectul unui alt curs, il vom putea dezbate atunci.”


Ultima etapa este de anticipari si va ajuta pe voi, ca traineri, sa va asigurati ca eliminati inca de la inceput anumite probleme cu care stiti va puteti confrunta. Eu o sa va ofer o lista din anticiparile pe care le folosesc eu si va invit ca pe masura ce capatati experienta sa adaugati.
·        Ca sa va asigurati ca aveti un curs interactiv si participantii se implica prin oferire de raspunsuri, intrebati-i:

“Ce face un training sa fie de succes?”

De cele mai multe ori primul lucru pe care il vor spune este: trainer-ul. Atunci voi continuati:

“De acord. Si cum trebuie sa fie trainer-ul?”

Aici, de cele mai multe ori afirma: charismatic, glumet, sa ne invete mult. Subliniez ca acest tip de intrebare este bun si usor de folosit pentru un trainer barbat. Pentru o femeie care practica aceasta meserie, in functie de tipul de participanti din sala, se poate astepta si la raspunsuri grosolane. In acest caz, luati voi o hotarare in acest sens si vedeti daca aplicati sau nu aceasta intrebare. Continuarea ar fi:

“Si de ce altceva mai este nevoie ca un training sa fie de succes?”

Participanti: teorie buna, multa, aplicata, exercitii practice.

“Altceva ce mai avem nevoie pentru un training de succes?”

Participantii: de cursanti

“Si cum trebuie sa fie cursantii?”

Iar aici ai posibilitatea sa ii faci pe ei sa spuna exact ce ai tu nevoie de la ei, in cadrul acelui curs. Si astfel, atunci cand verbalizeaza ei aceste lucruri, este mult mai usor sa ii faci sa isi assume responsabilitatea ca vor fi intocmai.

·        In cazul in care aveti participanti cu frustrari, carcotasi sau care nu vor sa aplice daca nu se va intampla acelasi lucru si cu seful lor, adresand intrebarea “dar sefii nostri participa si ei  la cursul asta?”:

“Nu stiu daca si ei vor participa. Ce pot sa va spun este ca nu toata lumea care participa la acest curs ajunge sa si schimbe ceva. Ati incercat sa schimbati vreodata pe cineva? Inseamna ca stiti cat de greu este, cat de mult dureaza sic a pe aspectele esentiale nu poti aduce modificari. (aici puteti chiar sa faceti un exercitiu trecand pe la fiecare participant si rugandu-l sa isi aminteasca o situatie in care a vrut sa schimbe ceva la cineva si sa spuna cat timp a durat; astfel impactul la spusele voastre va fi mai mare) Singura persoana pe care o puteti controla si schimba sunteti voi. Deci daca sunt aspect care va deranjeaza in relationarea cu seful, nu avem decat sa modificam ceva la noi, la cum primim noi acele lucruri, cum reactionam. Pentru ca pe sef, sot, parinti, copii, prieteni, colegi, nu ii putem schimba. Putem schimba doar atitudinea, reactia noastra la comportamentul lor”.

Mai departe, incercati ca teoriile si conceptele pe care le introduceti in curs sa nu fie prea multe, cum spuneam si mai devreme, incercati sa construiti in jurul uneia singure. Exercitiile faceti-le cat mai practice si adaptate domeniului de lucru. O metoda eficienta pe care si eu o folosesc este ca intai sa parcurg un exercitiu care sa imi arate cum practica acel subiect participantii, apoi introduc teoria, dupa care inca un exercitiu pentru a pune in practica ce am discutat impreuna la conceptul respectiv.

Va urez training-uri de impact!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu