Totul despre coaching


“Pentru ca in coaching nu este vorba de a intelege, ci de a practica.
Pentru ca in coaching nu practici ceva exterior tie, ci chiar ceea ce esti.
Pentru ca in coaching ceea ce esti devine ceea ce vrei sa fii.
Pentru ca in coaching nu este vorba de a intelege, ci de a practica."
Pentru ca in coaching nu practici ceva exterior tie, ci chiar ceea ce esti.
Pentru ca in coaching ceea ce esti devine ceea e vrei sa fii. Pentru ca in coaching nu este vorba de a intelege, ci de a practica.
Pentru ca in coaching nu practici ceva exterior tie, ci chiar ceea ce esti.
Pentru ca in coaching ceea ce esti devine ceea e vrei sa fii.

Notiunea de coaching s-a nascuta in cartea lui Tim Gallwey, “The Inner Game of Tennis”, aparuta anii ’70. Totusi aceasta abordare a putut fi observata inclusiv in “discutia socratica”, care prin adresarea intrebarilor potrivite isi ajuta discipolii sa descopere adevarul, fiind tot un  demers de tip coaching.
Traducerea cuvantului “coach” din limba englezã face referire la antrenor. S-a observat astfel, la sportivi ca obtin rezultate mai bune atunci cand sunt confruntati cu intrebari deschise legate de cum isi pot îmbunatati performanta, fata de abordarea in care antrenorul le ofera solutii pentru “corectare”. Astfel, in loc sa se concentreze asupra a ceea ce au greşit, sportivii se gândesc la ce pot face mai bine sau diferit în urmatoarea competitie.


Federatia Internationalã de Coaching (ICF) defineste coaching-ul drept un “parteneriat care accelereaza ritmul de invatare al clientului, performanta si progresul acestuia pe plan personal si profesional”.
O alta definitie, care accentueaza caracterul transformator al coaching-ului, este aceea a European Coaching Institute (ECI)un proces care “il ajuta pe client sa renunte la ceea ce este acum pentru a deveni ceea ce isi doreste sa devina”. Astfel, coaching-ul inseamna trans-formare – un proces de invatare prin re-definire.
Cea mai simpla definitie a coaching-ului spune ca inseamna sa scoti raspunsurile din om, nu sa i le aduci.

Coaching-ul s-a desprins din trei tipuri de profesie: profesiile care ofera ajutor, precum consilierea si psihoterapia, consultanta de business si dezvoltarea organizational si training-ul de dezvoltare personala.

Printr-o analogie, coaching-ul este o calatorie catre propria ta persona şi totodata o trecere. Drumul se parcurge împreuna, iar ghidul este clientul. Acesta poate deveni uneori un drum anevoios, confruntandu-te cu tentatia de a reveni in zona de confort cu care deja te-ai obisnuit si fiind in acelasi timp dornic de a te bucura de entuziasmul explorarii de noi teritorii.

Coaching-ul reprezinta dialogul, comunicarea profunda, sustinuta de catre coach prin ascultare activa si utilizarea intrebarilor potrivite. Este un proces de constientizare si responsabilizare in care beneficiarul se orienteaza catre solutii si catre viitor.

Definitia data de John Whitmore in cartea sa “Coaching for performance” este: “coaching-ul este un comportament managerial care exclude impunerea si controlul”.
Un studiu din 1997 al “Public Personnel Management” arata ca un program de training urmat de unul de coaching este de patru ori mai eficient decat daca nu e urmat de cel de coaching. Coaching-ul poate fi de mai multe tipuri: coaching pe cariera, coaching pe tranzitie si fuziune, coaching antreprenorial si de start-up, coaching de echipa, coaching pe executive leadership, coaching de viata. Cel din urma e considerat de unii cel mai complex pentru ca e ca sistemul de operare pentru un computer personal: pe el ruleaza toate celelalte sisteme.

Principiile coaching-ului

1.     O sesiune de coaching nu este initiata de tine, ci de catre client.

Tu ii poti sugera, il poti intreba daca vrea, dar in nici un caz nu ii vei spune tu  “ne vedem in data de, la ora de”; poti inclusiv sa intrebi: “cand va fi urmatoarea noastra intalnire?”.

2.     Nu empatizam cu clientul in nici o forma, folosind expresii precum: “te inteleg”, “si eu am trecut prin asta”, in timpul sesiunii de coaching.

Daca clientul va auzi astfel de expresii, se poate astepta ca la final, tu, conform experientei “asemanatoare” prin care ai trecut sa ii vii cu o solutie. Si cand spun asemanatoare, pun ghilimele, pentru ca poate mie mi se pare ceva apropiat ca fapt sau traire, dar nu e neaparata nevoie sa fie asa si s-ar putea sa vin cu propria mea proiectie.
Spre exemplu, daca aud ca o mama si un fiu s-au certat, pentru ca eu la un moment dat l-am vazut pe tatal meu certandu-se cu bunica din cauza mamei, pot presupune ca motivul, ascuns sau nu, e acelasi si in cazul unei alte persoane.

3.     Nu judecam clientul.

Incercam sa devenim o mica “Elvetie”, sa fim transpareti si doar sa ascultam, fara sa ne facem impresii, sa etichetam. Putem sa ne asiguram ca am inteles si ca exact asta a vrut sa spuna clientul prin adresare de intrebari. Totusi, si la intrebari trebuie sa avem grija la modalitatea in care le adresam, pentru ca daca intrebarea noastra suna: “nu-i asa ca te-ai gandit la asta cand ai vazut reactia lui?”, nu vom face decat sa inducem niste raspunsuri, prin perspective propriei noastre perceptii. La fel, amintiti-va cand avem tendinta de a judeca pe cineva dupa prima impresie si de fapt aceasta nu face decat sa vorbeasca despre cum suntem noi si nu cum e cel din fata noastra.

4.     Reaminteste constant clientului ca povesteste pentru a impartasi, nu pentru a primi o parere sau un sfat, astfel asteptarile lui trebuie sa fie inexistente.

Altfel, se va astepta ca dupa ce va spune ceva, voi o sa ii dati solutia, si o sa va vada ca pe un guru, ceea ce nu sunteti – cel mult puteti fi guru pentru voi insisi, nu si pentru cei din jur, pentru ca fiecare isi cunoaste propriile solutiile si le are in el – voi trebuie doar sa il ghidati sa le descopere!

5.     Coach-ul nu da sfaturi.
Aminteste-ti constant ca rolul tau este de a-l ajuta pe cel din fata ta sa isi dea seama care sunt propriile lui solutii, bazate pe propriile lui experiente si interpretari. Tu esti un suport care il ajuta sa isi pastreze pozitionarea de adult.

6.     Coach-ul adresează, in mod special, intrebari care il ajuta pe client sa priveasca altfel un subiect abordat, să aiba o noua perspectiva, noi intelegeri.

Esti acolo sa il ajuti pe cel din fata ta sa isi adreseze intrebari pe care in mod normal nu si le-ar fi pus. Uneori iti trebuie curaj sa iti raspunzi sincer la anumite lucruri si sa te privesti asa cum esti tu de fapt. Intrebarile tale sunt ca o oglinda pentru client, vazandu-se asa cum este in realitate prin raspunsurile oferite.

7.     Coach-ul are rolul de a sustine, motiva, incuraja clientul.
Atunci cand clientul intampina un blocaj, evita sa ii faci reprosuri sau sa ii amintesti de alte situatii esuate. Scopul tau este sa il sustii si incurajezi astfel incat sa poata continua drumul inceput.

8.     Scopul coach-ului este de a-l pune pe client in contact deplin cu tot ceea ce inseamna resurse interioare si calitati personale.
Prin coaching clientul se redescopera si are posibilitatea sa observe noi calitati pe care le are si noi abilitati pentru a gestiona si solutiona anumite situatii.


Modelul de coaching GROW

G – GOAL = OBIECTIV

R - REALITY = REALITATE

O - OBSTACOLES = OBSTACOLE

W - WAY FORWARD = DRUMUL INAINTE

Intotdeauna trebuie sa avem in minte acesti pasi pentru a avea o sesiune de coaching eficienta si a ne contura acea echipa ideala despre care vorbeam la inceput. SI nu numai noi trebuie sa o avem mereu in vedere, ci sa ii ajutam si pe beneficiarii sesiunii de coaching  sa nu le uite.


Ghid sesiune de coaching

1.     Pentru stabilirea raportului la inceputul sesiunii de coaching, axati-va pe discutii uzuale:
·         Cum a fost in weekend?
·         Cum a fost ultima saptamana pentru tine?
·         Cum te-ai descurcat cu X lucru pe care il aveai de facut saptamana asta si de care imi povesteai?
2.     Deschiderea discutiei/revizuirea actiunilor
·         Care au fost aspectele urmarite de tine de cand am vorbit ultima oara?
·         Ce ti-a mers bine?
·         Ce progres ai facut?
·         De ce anume ai fost cel mai multumit de cand am vorbit ultima oara?
3.     Stabilirea de obiective
·         Ce vrei sa obtii prin coaching?
·         Ce este important pentru tine acum?
·         Ce ai vrea sa obtii din aceasta sesiune?
·         Care vrei sa fie rezultatul acestei sesiuni?
·         Descrie ce inseamna pentru tine 10/10
·         Ce vrei sa se intample?
4.     Construirea succesului
·         Ce merge bine acum?
·         Ce poti face in plus sau care sa te avanseze?
·         Cum poti sa te asiguri ca asta se va mai intampla inca o data?
5.     Clarificarea
·         Da-mi voie sa ma asigur, ceea ce tocmai ai spus este ca….?
·         Poti sa imi spui mai multe despre….?
·         Daca am inteles corect ai…?
6.     Explorarea optiunilor
·         Ce ar merge pentru tine?
·         Ce optiuni ai pentru a inainta?
·         Ce altceva ai putea face?
·         Daca orice ar fi posibil care ar fi cursul actiunilor tale?
·         Cum ai rezolvat aceasta situatie in trecut?

Ascultarea  este un proces vital pe durata derularii intregii sesiuni de coaching. Asculta fara sa interpretezi. Adreseaza intrebari pe baza a ce ai ascultat. Lasa-l pe cel din fata ta sa isi expuna ideile liber. Nu il intrerupe. Uneori, cand vorbim reusim sa ne raspundem singuri la anumite intrebari.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu