3 etape pentru a gestiona participantii dificili

Participantul dificil este cel care te contrazice, te ignora, sta prea confortabil pe scaun, aduce atacuri persoanale colegilor, are un stil vestimentar care nu iti place, vorbeste prea mult, face glume mare parte din curs, vrea sa demonstreze ca le stie pe toate, are o anumita privire, arata intr-un anume fel, stie deja mare parte din informatiile pe care tu le livrezi sau stie mai mult decat tine....dupa cum observati sunt multe variante care te pot scoate din stare ta confortabila si dintr-o pozitionare eficienta in cadrul unui training.

Fiecare trainer are proprii participanti dificili, nu este obligatoriu ca ce mi se pare mie neplacut la un cursant sa coincida si cu parerea unui alt formator. Este foarte important sa intelegem ca ce mi se pare mie dificil tine strict de realitatea mea, de experientele mele trecute (si prin asta nu ma refer doar la situatii din plan profesional, ci si la cele din zona personala), de "butoanele" care ma fac pe mine sa ma enervez/deranjez. 


1. Primul pas este identificarea participantilor tai dificili. Experienta este principalul instrument pentru a putea lucra cu tine, cu reactiile tale, vis-a-vis de aceste tipologii. Doar prin livrare de training-uri ai posibilitatea sa testezi aceste situatii, sa vezi ce inseamna pentru tine un cursant care iti poate crea neplaceri, sa vezi care sunt stimulii care iti trezesc anumite emotii negative. In prima instanta, instinctul este cel care primeaza si care va dicta atitudinea pe care tu o vei aborda: alegi sa il ignori ori sa ii oferi un raspuns pe masura comportamentului sau. Nu trebuie sa te ingrijorezi daca iti dai seama ca ai spus ceva total nepotrivit! E normal! Important este ce faci de acum inainte!

2. Pasul doi presupune autocunoastere. Prin asta ma refer ca dupa ce ai identificat acesti stimuli sa "sapi" in mintea si sufletul tau si sa vezi cu ce anume din tine rezoneza. Uneori, raspunsurile pe care le vei gasi este posibili sa te uimeasca! Poti sa consideri un participant dificili pentru ca simti ca iti ataca ceva anume din ego-ul tau: expertiza, experienta..., sau ca te sfideaza, te desconsidera. Poti sa asimilezi neplacut o interactiune cu el pentru ca ceva din ce spune sau cum arata se aseamana cu o persoana din trecutul sau prezentul tau cu care tu ai avut experiente negative. La fel de bine, incadrarea unui participant in categoria "dificil" poate fi cauzata de niste temeri ale tale: ti-e frica sa nu se rada de tine, sa nu se vada ca nu ai suficienta experienta sau cunoastere a subiectului, iar lista poate continua....

3. Pasul 3 inseamna actiune. Dupa ce ai identificat participantii dificili si ai reperat ce anume te face sa ii consideri asa, trebuie sa te repozitionezi ca trainer si sa vezi ce solutii poti gasi. Ce este important aici de subliniat este ca ego-ul si meseria de trainer nu sunt prieteni, cel putin nu atunci cand livrezi. Daca stima de sine este mai importanta decat sa tii un training de impact, atunci fie modifici ceva rapid in ecuatia asta, fie iti cauti un alt job
Daca trainer-ul din tine se simte sfidat sau desconsiderat de vreun participant, atunci ok! Asuma-ti ca nu ai cum sa fii pe placul tuturor! Nu e nimic rau in asta! Important este ca tu, din punct de vedere profesional, etic, sa iti poti pastra coloana vertebrala si sa poti sa iti spui sincer la finalul unui training, ca nu ai facut nimic ca sa stimulezi un astfel de comportament.
Cand ceva fie fizic, sau verbal la vreun participant iti seamana cu cineva cu care ai avut interactiuni negative, repeta-ti in minte ca nu e aceasi persoana. Iar daca ai posibilitatea si este ceva legat de o expresie pe care o foloseste regulat, ofera-i un feedback in care sa ii spui cum te face sa te simti si ce rugaminte/asteptare ai de la el/ea in situatiile urmatoare. Poti avea succes sau nu cu o astfel de abordare, depinde si de interlocutorul tau...in schimb, nu ai nimic de pierdut! 
Pe principiul "si trainerii au bariere, temeri, emotii", daca participantul tau dificil este cel care trezeste diverse experiente de genul celor deja mentionate, atunci lucrurile sunt simple in aparenta si dificile in executie: rezolva-ti temerile! Vezi de unde provin: din lipsa de informatie, din frica de a nu se rade de tine (poate o experienta neplacuta din copilarie legata de vorbitul in public), din neincredere de sine. Motivele pot fi multe, important este sa le identifici si sa incepi sa iei masuri pentru solutionarea lor: sa citesti mai mult legat de subiectul in cauza, sa separi momentele trecute de cele actuale, sa te valorifici clarificandu-ti punctele tari, sa te auto-motivezi prin experientele anterioare de succes, iar daca vreun participant de-al tau cunoaste mai bine subiectul decat tine, nu este nici o problema: esti om, nu esti guru; foloseste-te de informatiile lui si transmite ca nu ai nici o problema legata de interventiile/completarile acestuia pe baza subiectului!

In momentul in care vei ajunge la stadiul in care vei spune ca nu ai participanti dificili si ca esti in masura sa gestionezi orice tipologie, indiferent de atitudine, limbaj, asemanari, atunci ai finalizat cu succes aceste 3 etape!





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu