Etimologic, cuvantul “mentor” este de origine greceasca si
reprezinta numele celui care a fost desemnat de Regele Ulise sa aiba grija de
fiul sau, Thelemacus, pe perioada in care el era plecat in razboi. Chiar daca
este cea mai veche forma a termenului “mentor”,
s-a pastrat in mare pana in prezent.
O definitie moderna a mentoring-ului
il descrie ca fiind “procesul de sustinere
a evolutiei unei alte persoane ca o actiune planificata ce face parte din
cadrul unui proces” (Mumford).
Din punct de vedere socio-uman, mentorul
este acea persoana care incurajeaza, sfatuieste si acorda sprijin unei alte persoane,
avand ca scop evolutia carierei celui din urma. In acelasi timp, el este cel
care ofera si asistenta practica pentru a asigura posibilitatea de atingere a
obiectivelelor de dezvoltare profesionala si personala. De cele mai multe ori,
mentorul se gaseste in cadrul aceluiasi departament cu cel in care este
distribuit noul venit si la un moment dat acesta a ocupat aceiaşi pozitie sau
una similara cu cea a angajatului. Astfel, mentorul detine cunostintele
profesionale si aptitudinale necesare pentru indeplinirea cu succes a sarcinilor
acelei pozitii. In unele companii, mentorul este cel care stabileste lista de
training-uri la care participa angajatul si care il consiliaza in cazul promovarii
acestuia.
Mentoratul isi are radacinile in
Statele Unite ale Americii, fenomenul caracterizand initial sfera economica si
industriala din prima jumatate a secolului al XX-lea. Odata cu succesele
dobandite, metoda a fost preluata si in domeniul afacerilor, managementului si
al educatiei.
Mentoratul trebuie sa fie perceput
ca un proces al carui scop este acela de a transmite informatii si de a forma
un set de abilitati, coordonate de persoane cu experienta vasta intr-un domeniu
canalizate inspre debutanti. Din acest motiv, mentoratul trebuie privit ca
fiind un proces interactiv intre douã persoane, bazat pe premisa implicãrii
ambelor parti, de ghidare a dezvoltarii invatarii si de asumare a obligatiilor
ce le revin conform statusurilor lor.
Orice relatie de mentoring care are
loc în cadrul unei organizatii se desfasoara de-a lungul unei perioade de timp suficiente
pentru ca mentorul sa se asigure ca cel pe care il “ghideaza”, dezvolta si
foloseste la cote maxime informatiile pe care acesta i le ofera. De-a lungul
acestei perioade atat nevoile cat si natura relatiei dintre cei doi se modifica,
mentorul trebuie sa fie cel care sa constientizeze aceste schimbari si sa
varieze, in functie de cerinte, gradul si tipul de atentie, ajutor, sfat,
informatie si incurajare pe care le ofera.
De
cele mai multe ori, programele de mentoring sunt importante mai ales in
situatiile in care o organizatie se confrunta cu un flux mare de personal.
Necesitatea ca noii veniti sa se integreze rapid si optim in organizatie este
vitala si din acest motiv programele de training si mentoring intern sunt
demarate urgent. Se poate, desigur, apela si la firme specializate in
training-ul de personal. De asemenea, programele de mentoring intern sunt
potrivite pentru situatiile in care se doreste un program de training care nu
se gaseste pe piata sau cand se implementeaza sesiuni de training rapid.
Orice organizatie va funcţiona mult mai eficient si cu costuri
mai mici de instruire daca in cadrul ei detine o serie de persoane special pregatite
pentru a deveni mentori sau traineri in anumite situatii. Aceste persoane sunt
oameni cu experienta, care doresc sa isi impartaseasca cunostintele, sunt consilieri
care ghideaza emotional, profesional si moral angajatii. Mentorii si trainerii
ofera periodic un feedback specific asupra performantei persoanei pe care o
pregatesc. De asemenea, ei sunt reale surse de informatie si ajutor in obtinerea
unor facilitati, ei fiind practic modele de identitate.
Coaching
versus mentoring
Coaching-ul si mentoring-ul
reprezinta doua metode prin care angajatul se dezvolta atat pe plan
profesional, cat si pe plan personal. Abordarile sunt cele care fac diferenta,
iar in functie de acestea, corporatiile si persoana in cauza se pot bucura de
rezultate pe termen scurt (in cazul mentoring-ului) sau pe termen lung (in
cazul coaching-ului). Coach-ul este persoana care ajuta un initiat sa isi
descopere potentialul prin facilitarea dezvoltarii personalitatii, cresterea
standardului de performanta si a capacitatii de schimbare a modelelor de
comportament si gandire, in timp ce mentorul ii ofera solutii la problemele
ridicate de oricare dintre cei doi membri ai dialogului, il incurajeaza in
aplicarea metodelor pe care i le propune, fara a modela criterii atitudinale
sau comportamentale. Coaching-ul ajuta intotdeauna la indeplinirea obiectivului
de dezvoltare a acelor trasaturi de personalitate care aduc un beneficiu
companiei. Mentoring-ul este suportul pentru realizarea unor target-uri mici,
care avantajeaza corporatia la obtinerea de rezultate rapide si cu efect pe
termen scurt.
In ultima vreme, programele de
mentoring au inceput sa atraga un numar mare de manageri din Romania. Initial,
aceste forme de pregatire profesionala aveau loc preponderent in cadrul
companiilor multinationale unde managerii erau mult mai receptivi la acest
sistem modern de lucru cu oamenii. Numeroasele si frecventele schimbari care au
loc in cadrul firmelor in ultima perioada de timp au determinat un numar foarte
mare de manageri români sa isi îndrepte atentsa şi interesul asupra programelor
de mentoring si sa adopte tehnicile specifice. Acesta este si motivul pentru
care numeroase organizatii, in special cele multinationale, unde mentoring-ul
este o tehnica implicita pentru un lider de succes, dispun de departamente
solide de resurse umane in care exista specialisti cu sarcini bine definite de
mentoring.
In cazul coaching-ului, de cele mai
multe ori se adopta angajarea unei firme specializate pentru a aplica astfel de
programe menite sa dezvolte angajatii in spiritul organizational dorit. Atat
coaching-ul, cat si mentoring-ul faciliteaza procesul de acomodare al unui nou
angajat, astfel incat acesta se poate integra in cadrul culturii organizationale,
poate dobandi abilitatile specifice postului si relationeaza usor cu ceilalti
membri.
Procesul de mentoring nu este unul
continuu, ci se desfasoara pe o perioada determinata, avand ca scop atingerea
unor obiective prestabilite (care sunt atat ale mentorului cat si ale
persoanei mentorate). Intre mentor si
stagiar se dezvolta, astfel o relatie bazata pe scopul final care consta in insusirea
si utilizarea optima a cunostintelor si abilitatilor necesare postului
respectiv. Datorita unei resurse
déjà existente in cadrul corporatiilor, prin Departamentul de Training sau de
Resurse Umane, mentoring-ul presupune o investitie incomparabil de mica in
dezvoltarea angajaţilor, fata de efortul financiar depus de o organizatie in situatia
in care alege coaching-ul, oferit de o firma externa. Poate de aceea si
solicitãrile interne pentru coaching sunt mult mai putine decat cele pentru
mentoring.
Coaching-ul, spre deosebire de
mentoring-ul, responsabilizeaza clientul, prin faptul ca pentru propriile
probleme vei gasi propriile solutii. In drumul nostru spre evolutie avem nevoie
de ajutor pentru a ne imbogati psiho-spiritualitatea, oferinduni-se
posibilitatea de a alege intre a actiona asupra propriei persoane sau de a te
transforma in observatorul propriei vieti. Oricat de dramatic ar putea suna,
mentoring-ul dezvolta “marioneta” din noi, asteptand de fiecare data indicatii
despre ce si cum sa facem.
Putem afirma ca diferenta intre
coaching si mentoring se poate observa si prin cuvintele alese; daca in
mentoring spui: “tonul folosit de
tine m-a facut sa cred ca esti obosit, deci te rog, ca in urmatorul apel sa pui
mai mult zambet”, in coaching esti
întrebat: ”cum te-ai simtit in momentul in care ai preluat acest apel?”,
urmand ca tu sa iti oferi raspunsul si sa te gandesti cum si daca vrei sa
actionezi intr-un anumit fel mai departe.
Diferente majore intre cele doua
concepte subliniaza si John Whitmore in cartea sa “Coaching for performance”: coaching-ul este a ii ajuta pe altii sa
invete, in opozitie cu a ii invata acele lucruri, este motivational si placut,
focusat catre performanta, dar centrat pe oameni, este despre dezlantuirea
potentialului, a ii ajuta pe oameni sa iasa din zona lor de confort. De
asemenea evidentiaza ce nu este coaching-ul: nu le spune oamenilor ce si cum sa
faca, nu ofera feedback fara ca acesta sa fie solicitat, nu este acelasi lucru
cu training-ul sau consilierea, nu salveaza oameni, nu detine toate raspunsurile
si cel mai important nu este o masura disciplinara pentru cei care se descurca
mai greu.
De ce managerii prefera mentoring-ul in locul coaching-ului?
Este o diferenta substantiala in bugetul unei companii intre
a investi intr-un program de coaching sau intr-unul de mentoring. De cele mai
multe ori, coaching-ul presupune o investitie mult mai mare pentru ca se alege
o firma de training externa care solicita un remunerariu mare, pe cand
mentoring-ul poate fi executat cu usurinta de membrii departamentului care intampina
aceasta nevoie. Astfel, in cazul ultimului concept este suficient sa achiti
salariile angajatilor ce vor fi pusi in postura de mentori (fie ca acestia sunt
coordonatori, traineri sau membrii ai departamentului de Resurse Umane) si
eventual, cateva cursuri specializate, menite sa ii ajute in a indeplini aceasta
sarcina de lucru. Astfel, in mod evident, investitia este incomparabil mai mica
si iata primul aspect care ar putea fi urmarit de catre un manager pus in
situatia de a alege modalitatea prin care sa obtina rezultatele dorite.
Un al doilea lucru de urmãrit în cazul unei astfel de alegeri
este timpul. Afirmatia celebra din filmele americane, “Time is money!” (Timpul
inseamnã bani!) si faimosul “strigat” al lui Tom Cruise, “Show me the money!”
(“Arata-mi banii!”), in filmul “Jerry Maguire”, au fost usor preluate si de
corporatistii romani care isi creaza stilul de management pe baza acestor
afirmatii, despre care putem deja spune ca au devenit concepte in viziunea lor.
Timpul alocat unui program de mentoring, fata de timpul alocat unuia de
coaching este incomparabil mai mic. De aceea, cum de cele mai multe ori, in
corporatiile romanesti si nu numai, se doresc rezultate si profituri rapide,
timpul este un puternic punct de decizie. S-a dovedit ca pe termen scurt, omul
este mult mai receptiv cand i se spune ce sa faca, decat atunci cand este
invitat sa se observe, sa spuna ce isi doreşte, cum vrea si daca vrea sa actioneze,
lucru care implica un timp mai indelungat. De asemenea, angajatul invata sa se
acomodeze cu acest stil de a i se spune ce si cand sa faca, astfel incat
programul de mentoring, de cele mai multe ori, aduce dupa sine si transformarea
unui nou angajat intr-un bun executant.
In functie de stilul de management adoptat, fiecare lider
care este pus in postura de a alege intre cele doua programe, trebuie sa aiba in
vedere si riscurile la care se supune. Daca manager-ul doreste in echipa sa
buni executanti, care sa nu adreseze foarte multe intrebari, ci doar actioneze
conform indicatiilor, va alege programul de mentoring-ul. Riscul acestuia este
ca
natura sa de lider si ii solicite ca intr-un anumit moment sa
delege un subaltern in efectuarea unei sarcini care nu presupune doar
executarea. In astfel de situatii, dezavantajele mentoring-ului
si transformarii angajatului in “marioneta” corporatista vor
fi vizibile si vor afecta atat timpul, cat si bugetul departamentului, chiar
companiei, dacã ne gandim la conceptul “bulgarelui de zapada”. De asemenea,
gradul de responsabilizare al unui executant fata de cel al unui angajat
capabil sa ia propriile decizii, va fi incomparabil mai mic, nereusind sa isi
asume realmente faptele, folosind replica: “asa mi s-a spus sa fac”.
Riscuri pot fi intalnite si in cazul coaching-ului. In
aceasta situatie oferi suport diversilor membri de echipa pentru a putea lua
propriile decizii, pentru a fi capabili sa cantareasca lucrurile, sa le observe
intr-o maniera obiectiva, sa devina constienti de ce este mai bine pentru ei.
Rezultatul poate fi demisia angajatului, gandindu-ne la doua motive: s-a
dezvoltat atat de mult in compania ta, incat este constient ca poate incerca si
in alta parte tocmai pentru a continua procesul inceput, sau coaching-ul l-a
ajutat sa vada ca politica/obiectivele/cultura organizationala nu corespund cu
ce isi doreste si cu principiile lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu